Monday, June 25, 2007

Surah A-Ghasyiah: Mengingat kita tentang hari bertemu Allah

Surah Al-Ghasyiyah, membawa maksud Hari Kiamat merupakan Surah ke-88 dalam Al-Quran yang mengandungi 26 ayat dan tergolong dalam jenis Makiyyah. Ia diturunkan selepas Surah Adz-Dzariyat.Hubungan surah ini dengan surah sebelumnya, dimana Surah Al-A'la memperkatakan tentang keadaan orang Mukmin, kafir, syurga dan neraka dengan ringkas, maka pada surah ini isu-isu tersebut diperkatakan secara lebih meluas. Surah ini dinamakan "Ghasyiyah", maksudnya hari Kiamat, kerana hari Kiamat itu sangat menakutkan lagi dahsyat, menyebabkan orang menjadi panik dan pengsan.1. Kitab: Safwatul Tafaasir1. Surah ini terbahagi kepada 3 perkara asas:(i) Nasib orang-orang Kafir yang beriman pada agama mereka tetapi tidak beriman kepada Allah.(ii) Gambaran Allah pada orang beriman, dimana dalam Surah ini Allah memberikan beberapa gambaran sebagai tanda peringatan.(iii) Surah ini mengandungi peringatan Allah bahawa segalanya / semuanya akan akhirnya kembali kepada Allah.2. Nama "Ghasyiyah" merupakan salah satu nama-nama Hari Kiamat yang mana membawa pengertian keadaan yang dahsyat. Surah ini juga mengambarkan tetang keadaan Umat semasa dihari Kebangkitan.3. (pembentang) Diceritakan tentang kisah Saidina Umar al-Khatab, dimana beliau pernah berjalan ke suatu rumah dan berjumpa dengan seorang Paderi. S.Umar terus menangis dan Paderi itu terus bertanya mengapa beliau menangis. S. Umar menjawab bahawa; beliau menangis kerana Rahib-rahib ini membuat amal kebaikan dan kebajikan di dunia, tetapi sayang sekali kerana mereka tidak beriman. Mereka semasa hidup bekerja keras untuk kebaikan tetapi malang Tuhan tidak menerima pekerjaan mereka. Akhirnya mereka akan tunduk malu di hadapan Allah kelak sepertimana yang diungkapkan dalam ayat 1 hingga 7 Surah ini.2. Kitab Tafsir fi-Zilal Al-Quran: S. Syed Qutb 1. Menurut Syed Qutb terhadap penafsiran ayat 21-26; setelah selesai penjelasan Alam Akhirat dan juga keadaan kedua tentang penerangan alam dunia yang terbentang luas Al-Quran berpaling pula kepada Rasulullah tentang:a. batas kewajipanb. tabiat tugasc. peringatan-peringatan kepada manusia.2. Dalam hal ini Allah SWT menyatakan kepada Rasullullah bahawa tugas-mu adalah memberi peringatan. Inilah batas tugas Rasullullah dan peranannya dalam Dakwah. Soal siapa yang mendapat PETUNJUK dan BALASAN itu adalah kerja dan kekuasaan ALLAH SWT.3. HATI manusia adalah dalam ketentuan dan kekuasaan Allah dan tidak ada manusia yang dapat menguasainya.4. Tugasan JIHAD bukan untuk memaksa manusia. Tujuan JIHAD adalah untuk menghapuskan tentangan-tentangan di dalam usaha menyapaikan peringatan kepada manusia kerana itulah satu-satunya tugas yang dimiliki oleh Rasullullah. Serahkanlah urusan penerimaan HIDAYAh dan dakwah tersebut kepada perencanaan Allah. Ianya termasuklah tugas menghukum orang2 yang menolak Dakwah kepada Allah. Oleh itu, kita sebagai pendakwah perlulah mencontohi kaedah Rasullullah saw berdakwah yang tidak memilih rupa, bulu dan paras, puak, mahupun bangsa apatah lagi kumpulan, kelompok atau parti-parti tertentu. Dakwah disebar secara melua kesekalian manusia makhluk ciptaan Allah.

Saturday, June 23, 2007

Musyawwarah membina kesepakatan


Berbincang dan cambah minda adalah amalan yang cukup murni dalam mencari kesepakatan antara sesama insan. Amalan ini mampu membentuk satu diri dan organisasi untuk saling bertukar-tukar pandangan dan membina satu keputusan yang cukup baik. Ini adalah amalan Rasulullah yang dilakukan dalam membina jatidiri pada sahabat baginda pada ketika itu.
Inilah antara amalan yang sering aku lakukan dalam berorganisasi agar diri ini tidak tersasar dalam mencari jalan kebenaran. Walaupun kadangkala kita mempunyai pandangan yang 'rasanya' lebih baik tetapi kadangkala ianya tidak popular setelah kita berbincang dan mendapatkan pandangan orang lain. Di sinilah jiwa kita dididik untuk menerima akan kekurangan , jangan rasa apabila pandangan kita tidak diterima maka kita ditolak, tetapi kita akan sentiasa memberi pandangan dan barang pasti suatu masa nanti pandangan kita juga akan diterima oleh orang lain.
Musyawarah juga membina diri sentiasa tawaduk dengan orang lain. Walau sehebat mana kita, atas posisi mana kita berada, setelah kita berada dalam organisasi pelbagai pandangan dan idea dibentang maka di situlah kita melihat bagaimana satu-satu idea itu dikupas, ditelaah, maka di sinilah kita membina kesepakatan.

Kepimpinan adalah satu ujian

Kepimpinan adalah satu ujian. !!! Inilah ungkapan yang sering dimainkan kepada seluruh pemimpin yang memegang sebarang amanah yang telah diberikan oleh Allah SWT. Kadang-kadang kita dapat merasakan bahawa amanah kepimpinan ini suatu yang amat berat yang diberikan kepada kita namun ada sebahagian kita tidak mengambil berat hal ini. Rasulullah sebagai contoh pemimpin banyak memberikan contoh dan teladan kepada kita bagaimana kepimpinan itu memberi kesan dalam diri dan persekitaran. Ramai orang boleh jadi pemimpin samada dilantik atau mengejar jawatan kepimpinan. Kedua-duanya memberi imej yang positif jika ianya disandarkan kepada maksud menyumbang dalam masyarakat mahu pun negara. Dalam islam jika kita lihat ada manusia yang tidak mahu menerima amanah kepimpinan kerana mereka tidak bersedia menerima amanah tersebut. Ada juga disebaliknya , manusia yang mengejar amanah samada melalui pemilihan dan demokrasi semata-mata untuk memberi sumbangan kepada ummah dan negara. Kedua-dua nya kalau diperhalusi dengan betul bersadarkan pada ciri dan matlamat kepimpinan Islam , maka ianya memberi kesan positif dalam masayarakat. Kalau dipihak yang tidak mahu menerima amanah, positifnnya adalah boleh mengelakkan perebutan dikalangan manusia, kerana jika berlaku perebutan jawatan, kadang-kadang nafsu mengawal diri maka boleh menimbulkan perkara2 yang negatif, tetapi negatif nya juga ada bagi mereka yang tidak mahu menerima amanah kepimpinan adalah, melahirkan individu yang tidak bersedia menerima tanggungjawab. Bagaimana nak memimpin diri jika amanah persekitaran ditolak. Memang memimpin diri mudah, memimpin masyarakat susah, tetapi kedua2 seiring, jika kita mempunyai tanggungjawab kepimpinan dalam masyarakat, sekaligus ianya menggerakan kualiti diri. Jangan bersifat individualistik.

Bagi yang berlumba-lumba untuk memegang amanah juga ada psotifnya, kerana mahu dirinya dicabar dengan tanggungjawab. Menawar diri untuk menyumbang kepada Islam dan masyarakat. Ini pernah berlaku kepada Nabi Yusof bilamana baginda menawarkan diri untuk menjadi menteri kewangan (menjaga ekonomi) pada zaman tersebut. Jadi bukanlah suatu yang asing jika ada mereka yang menawar diri dalam kepimpinan. Tetapi budaya mengejar amanah kepimpinan ini haruslah disemai dengan jiwa yang murni atas dasar agama dan keprihatinan ummah bukan atas dasar diri dan kepentingan sahaja. Inilah cabaran sekarang bila ada orang yagn menawar diri untuk kepimpinan semata2 untuk kepentingan diri. Kalau begini lah jadinya, kita khuatir amanah kepimpinan itu akan rosak. Maka tunggulah kehancuran nya....

Justeru memahami bahawa samada kita diberi amanah atau kita mengejar amanah kedua-duanya harus bersandarkan kepada ilmu dan kemampuan memahami matlamat kepimpinan yang kita hendak bawa. Asalkan ianya bersadarkan kepada arah yang positif, maka tidak perlu kita khuatir dengan ujian Allah. Lagi besar amanah yang kita dokong makin besar ujian Allah kepada kita.....

Renung-renunglah, fikir-fikirkanlah...buatlah muhasabah di mana kita?

Saturday, June 9, 2007

Islam bukan agama kulit

Islam yang kita anuti ini adalah agama syariat, termasuk soal kefahaman, penghayatan dan amalan. Justeru kita harus memahami dengan lebih mendalam bahawa tidak ada erti kalau Islam yang kita bawa ini hanya tertegak melalui slogan semata. Namun ini tidak bererti slogan tidak penting dalam kehidupan beragama. Kerana tanpa slogan kita akan mudah rasa lemah dan kadang kala jiwa kita sebagai manusia ini harus disirami selalu dengan laungan , kesedaran dan ingatan agar kembali membuat muhasabah. Itu pentingnya slogan. Apa yang penulis maksudkan di sini jangan Islam yang kita anuti ini tinggal slogan sahaja sehingga kita mati.

Namun ada pula orang yang tidak suka kepada slogan, kita perlu kepada amalan. Ya Islam memang agama yang menggerakan amal makruf nahi mungkar. tetapi jika amalan tanpa penghayatan juga kadangkala dibimbangi tidak dapat dikawal dengan baik. Berapa ramai orang yang menyatakan setiap tindakan nya itu 'islamic'? kalau dilihat dari sudut syarak jauh bertentangan dengan hukum islam. Berapa ramai manusia yang menyatakan bahawa mereka lah juara dalam memartabatkan islam tetapi dibelakang mereka lah perosak kepada agama Islam.

Ini manusia yang ada pada hari ini demi memastikan tujuan dan matlamat dunia dicapai sanggup menyatakan sesyatu kebenaran yang tidak dilaksanakan. Kalau pun dilaksanakan hanya lah atas kepentingan tertentu.

Fikir dan renungkanlah

Amin. Semoga Allah menjauhkan kita daripada bala dan musibah dunia ini.

Syukur Maruah Islam terbela

Alhamdulilah, kita diperdengarkan akan hasil daripada keputusan mahkamah persekutuan bahawa kes Azlina Joy berpihak kepada Islam. Kemenangan yang menunjukkan akan kekuatan yang ada pada umat islam tidak harus dipertikaikan kerana telah termaktub bahawa Agama Islam adalah agama bagi negara Malaysia. Soal hak sebagai rakyat untuk menukar agama walaupun dilihat adalah menurut hak asasi manusia tetapi setelah hampir 50 tahun malaysia merdeka, kita lihat masyarakat hidup dalam suasana aman dan makmur.

Keputusan yang dikeluarkan sememangnya akan menyebabkan pihak -pihak yang berada dibelakang Azina Joy pastinya tidak berpuas hati dan masih merasa hak mereka dipertikai.

Saya ingin menasihatkan mereka yang cuba untuk menggugat keharmonian ini supaya kembali berfikir dan tidak melakukan sesuatu yang memberi kesan negatif kepada masyarakat. Kita ada mahkamah persekutuan dengan tugas dan peranan yang diberikan oleh kerajaan begitu juga kita ada mahkamah syariah yang juga mempunyai peranan dalam soal islam dan masyarakatnya. Mengapa kita harus menggunakan isu ini utnuk meruntuhkan peranan mahkamah ini.

Mengapa ada orang yagn tidak berpuas hati dengan soal hukum islam? bukankah islam itu agama perdamaian, kita ada jalan perbincangan dan musyawarah, mengapa menggunakan undang-undang yang kononnya mempertahankan hak? Kita yakin bahawa pihak-pihak ini tidak akan berdiam diri, mereka akan mengatur langkah untuk menggerakan tugas dengan usaha yang lain demi memastikan tujuan mereka terlaksana.

Ayuh umat islam, jangan kita leka. Gerakan tugas, kembangkan maklumat agar orang yang berusaha untuk merosakkan agama islam akan dapat ditahan dan dielakkan peranan mereka dalam masyarakat.

Takbir!!!!!! Allahu Akbar