Sunday, February 24, 2008

Pilihanraya vs Pilihansaya


Nampaknya suasana di Malaysia begitu menarik lagi agaknya bila saat yang cukup getir dinanti sepanjang 4-5 tahun sekali bila pilihanraya diadakan bagi memilih kerajaan yang bakal meneruskan agenda negara tercinta. Tarikh 8 Mac yang semakin hampir nampak bagitu bermakna bagi seluruh rakyat malaysia untuk memilih pemimpin mereka diseluruh kawasan DUN dan Parlimen. Bermacam ragam manusia yang dapat dilihat samada yang manis, pahit dan tak kurang juga ada yang begitu membimbangkan. Apa pun lumrah dalam politik masing-masing menjual kualiti pemimpin masing-masing serta menonjol hasrat kepimpinan mereka. Yang penting jaga diri, kurangkan sikap menghina orang lain dan jadikan medan pilihanraya sebagaia peperangan yang penuh dengan strategi dan merangka perancangan pembangunan untuk rakyat bukan untuk satu dua kelompok masyarakat.


Kepada mereka yang nak memimpin, ingatlah dalam pilihanraya berbagai janji ditabur, berbagai harapan disebar kepada rakyat, pastikan apa yang anda katakan adalah satu janji anda bukan sahaja kepada rakyat tetapi janji anda kepada Allah SWT. Anda akan ditanya oeh Allah nanti apa yang anda janjikan kepada rakyat ketika anda dipilih oleh Nya sebagai wakil rakyat. Jangan tatkala pilihanraya anda begitu prihati dengan ummat tapi bila tamat pilihanraya andalah yang paling kurang bersama umat dan masyarakat, hari demi hari mengayakan diri dan kelompok anda dan tidak mengira kesusahana orang lain yang mungkin bersebelahan dengan rumah dan kampong anda. Jangan setelah menang pilihanraya anda mula lupa dengan umat dan wajah orang yang mengundi anda. Bila rakyat datang meminta pertolongan anda mula hilang dari wajah umat. Tidak seperti mana dahulu ketika menagih undi anda sanggup makan bersama, turun kelapangan, janji itu, janji ini semata2 untuk menang pilihanraya. ( ini pengalaman penulis untuk tatapan warga bakal YB).


Bagi umat Islam khususnya, anda pasti terfikir anda nak undi siapa? yang mana terbaik buat anda setelah anda diberi pelbagai maklumat tentang masa depan negara dan bangsa anda. Penulis sekadar inign mengulang tulisan Ustaz Hasrizal Jami tentang siapa yang anda ingin pilih. Tulisan yang begitu jujur dan begitu tajam mengajak kita berfikri tanggungjawab kita untuk masa depan umat bukan sekadar melepaskan tanggungjawab memangkah sesiapa tatapi akhirnya anda sendiri nanti yang akan menyesal...ikuti tulisan beliau..mudah mudahan ada manfaatnya..




Selamat mengundi..Moga Malaysia akan berada dalam era perubahan demi kejayaan yang lebih cemerlang dunia dan akhirat.

No comments: