Wednesday, March 12, 2008

Amanah di bahu mu


Pagi ini rasa agak terkejut bila membaca berita yang memaparkan bahawa rakan sekampus dulu, pernah berjalan bersama, tertawa bersama, berprogram bersama, dan kami pun pernah berselisih pandangan bersama ketika dikampus dulu ditabalkan sebagai TIMBALAN KETUA MENTERI PULAU PINANG 1..... Asam garam dalam suasana dikampus cukup mengenal hati budi masing-masing dan kadangkala tersingkap dibenak jiwa bahawa tak kusangka akan jadi begini... Namun sekadar melemparkan senyuman dan terucap ' Masya Allah' semoga Allah memberi kekuatan dan hidayah kepada rakanku ini yang Engkau berikan tanggunjawab besar untuk menguruskan negara.



Sebagai rakan yang bertahun saling bertemu namun medan perjuangan kita barangkali tidak sama dari segi kapalnya namun prinsip dan perjuangan akan kekal sebagaimana yang telah dan pernah kita bincangkan dahulu. Ingat kata-kata Tok Gur/para ulama/cendiakawan bahawa ' Nak lahirkan pemimpin bukan didewan2 dan bilik2 kuliah tetapi pemimpin lahir ditengah2 masyarakat.


Ingatlah bahawa kepimpinan bukanlah 'kebanggaan wahai sahabatku'. Kepimpinan adalah Amanah Allah untuk kau laksanakan bagi memakmurkan bumi ini agar kesejahteraan masyarkat dapat dibela. Teruskan perjuangan. Tanam semangat untuk berjuang tidak kira bangsa dan agama. Kerana segalanya akan ditanya oleh Allah. Kunci ditanganmu. Lakukan demi kebaikan agama bangsa dan negara.


Selamat berjuang. wahai sahabatku YB Fairus Khairuddin.

No comments: