Wednesday, April 25, 2007

Antara Berilmu dan Berhikmah

Hari ini ramai orang berilmu tetapi hendak peroleh orang berhikmah cukup susah. Ini kerana senang nak jadi orang berilmu sekiranya kita ikuti sistem belajar. Namun kalau ditinjau dari segi tartibul ilm (tertib ilmu) jika orang yang menuntut ilmu itu memahami akan mengapa mereka menuntut ilmu disitu sendiri telah wujudnya kefahaman dalam erti kata lain asas hikmah dalam diri telah wujud. Ilmu dan hikmah tidak boleh dipisahkan. Namun dalam zaman sekarang manusia sendiri yang memisahkan antara keduanya. Kalau kita lihat para ilmuan kita yang lampau, bilama mana mereka tampil sebagai ilmuan, ulama, sentuhan mereka, ilmu mereka dapat dirasai walaupun mereka telah tiada dimuka bumi ini. Inilah antara tanda-tanda ikhlas dan hikmah dalam konteks kehidupan.

Cuba kita teropong dunia ilmuan kita hari ini, bukan hendak mencari kelemahan namun sebagai renungan. Betapa ramainya golongan terpelajar dari dalam dan luar negeri, ilmu di dada cukup hebat, petah berkata-kata, punya pengaruh yang besar, namun disebalik itu kita perhatikan dimana kejujuran yang ditakhtakan kalau dalam diri wujud perasaan mengangkat diri, jawatan, menggunakan kekurangan orang lain untuk kepentingan diri , berpendirian yang kurang konsisten...inilah cabaran yang harus dimainkan. Realiti yang harus ada bukan bermakna golongan ilmuan tidak boleh tampil maju dan hebat tetapi kerana budaya dan suasana yang mempengaruhi telah memungkinkan sesiapa sahaja akan terpengaruh dengan kesenangan dunia ini dengan mengenepikan sikap tawaduk, ikhlas, jujur dalam beramal, mempunyai sikap tolak ansur dalam ilmu dan sebagainya.

Kita perhatikan juga, dimana hikmahnya golongna ilmuan jika dalam dunia akademik secara khusus menggunakan label dan pengaruh untuk cemerlang. Istilah doktor, profesor itu adalah anugerah cukup bermakna dalam proses mendidik dan mengembang ilmu. Bukan semata mengembang perniagaan dan pengaruh politik semata. Golongan ilmuan yang dikatakan hebat juga kadangkala tersingkir dari landasan hikmahnya bila mana sikap dan etika keilmuan diperdagangkan. Pelajar tidak lagi dianggap sebagai murid atau pelapis ilmu tetapi cukuplah untuk lulus dalam peperiksaan dan keluar dengan cemerlang dengan segolong ijazah yang mana keutuhan ilmunya masih boleh dipertikai.

Bukan mudah sebenarnya nak lahir ilmuan yang berhikmah, mempunyai nilai diri, jiwa yang cenderung untuk mengangkat martabat umat, tidak mudah menggadai prinsip ilmu dan sentiasa berfikiran terbuka dalam meneroka bidang yang semakin mencabar. Jiwa murabbi itu sebati untuk menjadi ikutan (qudwah) dalam segenap lapisan umat

No comments: