Wednesday, April 25, 2007

Kerja dakwah tugas siapa?

Orang sering mengatakan kerja dakwah ini tugas ustaz, ustazah dan orang yang berlatarbelakangkan bidang agama. Memanglah zahirnya begitu. Tetapi dalam hakikat yang sebenarnya tugas dakwah dan menyampaikan dakwah adalah tugas semua. Tidak kira siapa kita asalkan kita seorang muslim, mukmin yang beriman dengan Allah, rasul dan ajaran islam keseluruhannya. Jangan dipecah-pecahkan tanggungjawab ini hanya kepada mereka yang berada dalam bidang agama. Walaupun bagi mereka adalah orang yang lebih bertanggungjawab dalam soal-soal agama.

Namun, hari ini kita lihat dakwah tidak lagi menjadi mainstream dalam masyarakat. Ini kerana dalam suasana moden dan dunia globalisasi ini ia membentuk minda masyarakat untuk hidup lebih individualistik . Cuba kita perhatikan dalam konteks semasa masyarakat zaman 70an, 80 and dan masyarkat era abad 21 ini cukup berbeza. Mentaliti, gaya berfikir, kematangan yang jika diperhatikan secara tuntas memang amat berbeza. Kita tidak menolak perbezaan ini kerana geografi yang berubah, sistem yang berubah tetapi apakah nilai yang telah dikongsi yang menjadi teras masyarakat kita sebelum ini juga harus berubah selari dengan perubahan fizikal?

Mengapa kita harus akur dengan perubahan fizikal , infrastruktur ini sengaja membiarkan minda kita juga turut hanyut mengenepikan nilai budaya islam, teras ruhani, asas-asas nilai masyarakat yang mana kalau itu dipertahankan kita yakin bahwa isu sosial tidak akan meningkat sebegini hebat seperti hari ini.

Penulis bukan anti kepada kemajuan tetapi peneraju kepada kemajuan harus lebih peka bukan sahaja memberi fokus kepada sektor pembangunan fizikal tetapi juga membina daya minda umat, menyediakan prasarana untuk menyekat anasir-anasir yang boleh merosakkan mata hati masyarkat.

Oleh sebab itu, Islam sememangnya dari dahulu lagi menekankan bahawa usaha-usaha untuk memperksa masyarakat tidak harus dikesampingkan jika tidak pembangunan yang ada pada hari ini akan menjadi rosak. Dakwah dala konteks moden juga harus diperkasa. Golongan muda harus dibimbing pemikiran mereka agar tidak mudah terpengaruh dengan anasir jahat. Media samada, perdana, nasional, media cetak, media elektronik harus bertanggungjawab dalam mengeluarkan bahan dan berita kepada massa.

No comments: