Thursday, April 26, 2007

Antara Siasah Parti vs Siasah Ummat

Islam adalah agama yang menitikberatkan soal umat keseluruhannya dengan mengenepikan kepentingan peribadi lebih daripada kepentingan ummah. Sebab itu dalam konteks sebuah negara islam kita harus sedar bahawa mengambil kira masa depan ummah adalah satu bentuk pembinaan iman yang sangat dituntut kerana jika kita tidak mempedulikan orang lain maka kita bukan dikalangan umat Nabi MUhammad SAW. Justeru dalam soal ekonomi, politik, sosial dan sebagainya kita harus mengutamakan kepentingan ummah lebih daripada kepentingan peribadi, kelompok sendiri kerana ianya akan merugikan. Begitu juga dalam konteks ekonomi, pembahagian kesamarataan ekonomi harus diberikan agar rakyat dalam sesebuah negara akan dapat merasai akan kemakmuran dan kemajuan yang dibina.

Dalam konteks politik khususnya, Islam memang memberi galakkan untuk kita mengembangkan kuasa semata-mata untuk menegakkan syiar dan syariat Islam. Kerana dengan kuasa jugalah adalah salah satu elemen yang mampu menggerakkan agenda Islam untuk diketengahkan.Nabi SAW juga berpolitik dalam hidupnya. Tetapi siasah yang dilakukan Nabi itu adalah siasah untuk mendaulatkan syariat islam. Mengenepikan kepentingan sesuatu bangsa. Mewujudkan kesejahteraan umat melalui keadilan dan kekuatan sosial yang menjadi teras dalam memajukan negara.

Siasah dalam konteks parti juga adalah salah satu gelanggang yang dimainkan dalam suasan politik demokrasi hari ini. Setiap pihak akan berusaha untuk mengenengahkan kekuatan dan kemampuan masing-masing untuk menjadi contoh untuk membangunkan negara. Dalam konteks membina kekuatan dan menonjolkan kemampuan masing-masing, kita tidak perlulah untuk membina kerangka pemikiran lama iaitu menafikan hak dan kekuatan orang lain semata2 untuk memastikan pihak tertentu berkuasa. Tidak salah untuk berkuasa kerana dengan berkuasa kita mampu melaksanakan hak dan tanggungjawab untuk negara tetapi jangan sampai setiap tindakan tidak mempunyai garis panduan dan etika yang sebenarnya.

Siasah dalam Islam untuk menegakkan Islam dan mengimarahkan bumi Allah ini. Jika ianya dilaksanakan berdasarkan panduan ini maka sudah pasti kita tidak mudah terjerumus dengan sikap dan perbuatan yang bertentangan dengan Islam. Bukankan ianya demi umat bukan demi pihak kita atau pihak mereka?

Para pemain dan politikus juga haruslah bertenang dalam mengemudi arena siasah yang dipandunya. jangan sampai kita melakukan sesuatu yang nampak pada pandangan umat ianya baik tetapi hakikatnya ianya bertentangan dengan nilai dan norma sosial dan syariat agama. Orang sering berkata bahawa kata-kata politikus ini kurang boleh dipercayai? Benarkah? apakah yang menyebabkan ianya terjadi sedemikian? Hakikat yang sering kita dengar ada kelompok politikus yang sering menjadikan janji untuk membangunkan umat. Oleh kerana wang dan kuasa menjadi tunggang mereka maka seringlah janji menjadi mainan dalam setiap tindakan. Bukan tidak boleh berjanji tetapi sesuatu janji haruslah bertanggungjawab dan tidak semudahnya untuk dilakukan apatahlagi jika ianya tidak mampu dilaksanakan.

Siasah dalam konteks parti ada baik dan ada buruknya. Ini kerana kekhuatiran membawa kepada sikap tidak mempedulikan dikalangan umat kerana semakin mual dengan karenah politik yang berlaku. Dikalangan umat yang diminta bukan sahaja makan, pakai, rumah dsb tetapi bagaimana kehidupan yang dialami ini akan dipastikan sejahtera, aman, rukun damai, tiadanya konflik masyarakat, tiadanya jenayah yang boleh merosakkan masyarakat dan sebagainya. Kalau dikalangan politikus tidak boleh bersama dalam membangunkn umat aoakah kita hendak lihat umat boleh berjaya.

No comments: