Tuesday, April 24, 2007

Sajak Buat Muhammad SAW

Salam AtasMu Ya Rasulullah SAW

Salam atasmu Wahai Perhiasan Para Nabi Salam atasmu Wahai Nabi Yang Paling Bertaqwa Salam atasmu Wahai Nabi Yang Paling Suci Salam atasmu daripada Tuhan empunya langit Salam atasmu selama-lamanya tanpa kesudahan Salam atasmu Wahai Ahmad Kekasihku Salam atasmu Wahai Thoha Penawarku Salam atasmu Wahai Kasturi dan Wangianku Salam atas Ikutan Yang Paling Utama Salam atas Nabi Yang Dimahkotakan Dengan Kemuliaan Salam atas Nabi Yang Dinaungi Awan Salam atas Nabi Pemberi Syafaat Pada Hari Kiamat

(2)
Meskipun zahir bentuk bashari, Batinnya bangsa terlalu safi,Kerana peri haknya ruhaniPernah berkata lisannya murni:
Sebagai nabi aku terkandungDalam rahasia di Balai Agung,Padahal Adam masih terapungAntara air dan tanah lempung.Meskipun rupaku anak Adam, Darjatku asal terlebih kiram.
Tatkala Adam belum teringat,Tatkala Kalam belum bersuratDan Papan tulis belum tercatat,Sudah terpandang oleh kunhi ZatSeri wajahku di dalam mirat.
Sinaran sani cahaya kamalat,Pancaran murni asma dan sifat,Rumusan seni segala makhlukatYang zahir pada cermin hakikatDalam diriku semua terlibat.
(Puji-pujian Ke Atas Junjungan Besar Nabi Muhammad salla’ Llahu alayhi wa sallam oleh Syed Muhammad Naquib al-Attas dalam buku Risalah Untuk Kaum Muslimin)

No comments: