Tuesday, July 17, 2007

Bangun pertahankan Islam


Semua orang boleh berkata aku boleh berjuang untuk Islam. Walau di mana aku berada tidak kira dalam jamaah mahu pun bersendirian. Memang ini adalah kenyataan yang biasa digunakan oleh sesiapa pun dalam mencari jalan untuk mengelakkan diri untuk bersama dalam harakah dan jamaah. Dalam situasi begini kita sering lihat ramai para pejuang islam yang hanya meletakkan diri dalam barisan sebagi satu paltform untuk mengangkat diri bukan untuk mengangkat martabat islam yang sebenar. Berapa ramai yang dahulu berjuang untuk perjuangan islam, akhirnya bila berada dalam pejuangan sebenar mereka akhir berundur dik kerana faktor dalaman yang masih belum selesai


Kalau dilihat dalam sejarah perjuangan nabi muhammad saw, kita banyak digambarkan bagaimana nabi mendidik para sahabat agar sentiasa memperteguhkan semangat perjuangan islam dengan memantapkan ruh iman dan amal islam secara menyelurh. Antara intipati perjuangan islam itu bagaimana umatnya mampu berada dalam saf perjuangan yang telah ditetapkan tanpa menafikan kemampuan golongan lain dalam memperjuangkan islam. Kita akui bahawa kita tidak mampu untuk berjuang mempertahankan islam secara individu. Tambahan dalam zaman penuh mencabar ini, jalan yang kita pilih adalah jalan yang cukup mencabar, kadangkala menuntut kita untuk lebih mengenepikan kepentingan diri daripada kepentingan umat. Berapa ramai yang futur dalam perjuangan bila mana telah berada dalam garisan kemewahan tatkala menafikan keterlibatan dalam jamaah dan harakah islam. Semasa tiada nama dan pangkat, semasa tiada kekuatan semuanya boleh diperjuangkan. Tetapi bila kesenangan telah diberi, bila perjuangan menuntut untuk kita menggerakkan diri supaya lebih berkorban untuk islam, maka di situ dilihat sejauh mana kekuatan yang ada pada kita.


Perjuangan islam, memerlukan pengorbanan. Jangan kita anggap dalam menggerakan usaha dakwah islam ini kita hanya dihamparkan dengan karpet merah semata2. Kebanyakan perjuangan islam menuntut pengorbanan walaupun sedikit. Sebab bila mana kita diajak bersama dalam perjuangan , kita harus bersedia, bukan sahaja dari segi mental, malah dari segi spiritual, yang kadangkala seringkali gagal meggerakan diri untuk menerima amanah perjuangan ini. Namun percayalah bahawa jika kita mendidik jiwa dengan semangat dan ruh perjuangan, mengenang akan perjuangan nabi saw, dengan cahaya hati, kita akan dapat merasakan betapa kerdil nya diri kita berbanding pejuangan nabi saw dahulu.


Oleh sebab itu marilah sama-sama kita merenung kembali diri , bukan sahaja melihat realiti semasa tetapi menggabungkan diri kita dalam perjuangan islam. Hari ini ramai dikalangan orang islam mahu pun bukan islam mengambil kesempatan untuk menghancurkan islam. Pelbagai tohmahan dan ejekan dilemparkan kepada umatnya agar imej kita dicalar dan dirosakkan. Inilah peranan kita, jangan mudah lupa, bangun dan bangkit untuk mempertahakan islam walau dengan apa cara mengikut lunas islam.

No comments: