Tuesday, July 3, 2007

Tanda bahagia dalam keluarga


Sebelum kahwin dulu memang aku selalu juga membaca tentang buku parenting, tentang bagaimana untuk mendidik anak-anak, psikologi anak-anak dan sebagainya. Masa ambil degree dulu pun adalah ambil kursus Child Pychology. Menarik juga ilmu ini. Kadang-kadang terbayang seronoknya kalau sekarang aku boleh apply ilmu itu. Itu dulu lah, masa main dengan teori. Tapi sekarang dah hampir 6 tahun berumahtangga, dengan 3 orang anak yang masih kecil dan memerlukan perhatian, baru aku tahu betapa teori yang aku sangkakan bukan mudah untuk dilaksanakan bila anak-anak dah didepan mata.


Sekadar berkongsi pengalaman, anak-anak masih kecil ni memang cukup mencabar kesabaran kita kadang-kadang. Sebagai bapa, kita memang sayangkan anak dan tiada siapa yang bencikan anak-anak. Haiwan pun sayangkan anaknya. Tapi anak-anak zaman sekarang ni memang cukup cerdik. Perangai dan sikap mereka kadang-kadang diluar jangkaan kita kalau hendak dibandingkan dengan zaman budak-budak kita tahun 80 an dulu. Nakal tu biasalah tapi tidaklah sehebat anak-anak zaman IT ni. Emosi mereka cukup mencabar kita. Kadang-kadang mereka lebih hebat daripada kita. Sekali ditegur, 2 kali dijawabnya. Itu tak tengok lagi kalau kita marah, dia boleh tanya..~ kenapa babah marah angah?' ini anak kedua saya.


Sebab itu, kesabaran yang biasa tidak cukup untuk mendepani karenah anak-anak , kadang-kadang lepas solat tu, seringlah doakan semoga boleh jadi bapa yang baik, soleh dan mampu membahagiakan keluarga.


Tapi dalam karenah anak-anak ni pun ada juga 'happy' nya. Karenah anak-anak zaman IT ni, kadang-kadang menggelikan hati pun juga. Pertanyaan yang melawakkan , persoalan yagn menggelikan hati juga sering menjadikan aku sering tersenyum...inilah tanda bahagia dalam keluarga

No comments: