Wednesday, July 11, 2007

Erti Merdeka: Bhg 1


Banyak orang menterjemahkan istilah Merdeka sebagai bebas. Bebas daripada kongkongan, bebas daripada melakukan apa sahaja, bebas daripada penjajahan dan berbagai-bagai lagi. Namun jika kita tanya generasi lama tentang makna kemerdekaan, seawal tahun 50an pastinya jawapan dalam makna kemerdekaan berbeza dengan makna yang diberikan oleh generasi 90 an. Kenapa? Ini kerana suasana dan bi'ah yang dirasai itu pastinya tidak sama. Atau definisi kemerdekaan itu tidak dikupas dengan begitu luas yang mana ianya harus diterjemah dalam konteks syumul termasuk dari segi material, spritual dan mental. Kemerdekaan yang dikecapi daripada dasar penjajahan semata-mata bukan kemerdekaan yang mutlak. Kemerdekaan daripada kongkongan penjajahan barat bukanlah satu-satu nilai yang harus diangkat dan dinobatkan bahawa kita telah benar-benar bebas untuk melakukan sesuatu. Adakah kebebasan yang mutlak yang kita inginkan? Bebas untuk melakukan sesuatu hingga diri kita tergadai? Bebas untuk membuat sesuatu perkara tanpa batasan nilai dan melakukannay mengikut hawa nafsu. Apakah itu dinamakan kemerdekaan?


Fikirkan dan berikan jawapan anda?


Pada pandangan saya, memang dari segi istilah merdeka itu adalah kebebasan tetapi ianya berprinsip dan bermoral dan bermaruah. Sebagai manusia Allah memberikan kita akal fikiran untuk melaksanakan sesuatu dengan baik serta melaksanakannya dengan satu matlamat menjaga hubungan dengan manusia (hablum mina Nas) dan hubungan dengan Allah (hablum mina Allah)..Jika kita merasa diri kita merdeka setiap tindakan harus ada matlamat disamping memartabatkan minda dan ilmu kita. Apalah ertinya merdeka jika yagn bebas hanyalah kebendaan. Apalah maknanya merdeka jika akal dan ilmu dibataskan. Pemikiran dikongkong, idea dan kritikan disekat. Mana ada manusia yang tidak berperasaan untuk menyatakan pandangan jika ianya memang tidak benar. Merdeka yang ada pada zaman ini harus lebih telus. Merdeka daripada penjajahan minda. Akal generasi muda tidak disekat untuk menyatakan pandangan. Jika kita ingin melihat perubahan masa akan datang, maka pandangan kritikan harus dibuka bukan semata2 mendorong keburukan tetapi membina cambahan minda. Berapa ramai orang tidak berani menyatakan kebenaran dek kerana halangan dan sekatan. Inikah namanya merdeka. Berapa ramai orang yang berani menyatakan pandangan , komen dan kritikan demi kebaikan , namun disebabkan adanya ketidaktelusan maka, kebenaran jadi tergantung.


Semua orang ingin melihat generasi akan datang berwawasan, cekal, bijak dan berhikmah. Namun jika minda generasi tidak dimerdekakan maka, dimana nak melahirkan golongan yang hebat. Pemikiran yang matang tidak lahir atas kongkongan. Oleh sebab itu, merdekan minda anda daripada belenggu. Jika anda masih terkongkong, tanya pada diri ADAKAH AKU INI SUDAH MERDEKA......


Fikirkan , carilah kebenaran

No comments: