Monday, July 2, 2007

Mengapa Islam yang dituding?

Dalam paparan media, sering kita lihat pelbagai peristiwa keganasan yang berlaku membabitkan kelompok ektremis diseluruh dunia. Peristiwa pengeboman dimana-mana amat menyedihkan melibatkan orang awam yang tidak berdosa. Namun disebalik pelbagai peristiwa tersebut kita tidak harus melihat dari satu sudut sahaja. Mengapa ianya terjadi. Kenapa ada insan yang sanggup melakukananya.? Kita juga harus meneliti perkara ini dengan mencari punca secara menyeluruh mengapa wujudnya kelompok sebegini. Usaha menangani terorisme ini harus menyeluruh. Tidak hanya terus menuding kepada kelompok2 tertentu. Ada pihak , bila sahaja berlaku peristiwa keganasan, pengeboman, maka dengan serta merta mengaitkan dengan kelompok islamis. Ini satu perkara yang cukup mengecewakan. Golongan ekstremis ini wujud dimana2 puak dan agama. Tidak kira islam, budha, kristian, dan sebagainya. mengapa bila berlakunya pelbagai peristiwa maka islam yang dipersalahkan.

Islam mengajar umatnya sentiasa berhadapan dengan pelbagai perkara dengan pemikiran dan kewarasan yang benar. Tidak ada ajaran yagn mengajak umatnya melakukan kerosakan demi semata-mata mencapai matlamat jangka pendek. Kalau pun ada ini mungkin sebilangan mereka yang tidak berfikiran panjang atau mereka yang sememangnya sudah hilang punca akibat daripada tekanan dan peristiwa yang berlaku dalam diri mereka. Sikap sudah tidak mempercayai sistem dalam konteks semasa, jalan perbincangan, itulah yang menyebabkan ada pihak yang mencari jalan mudah untuk melaksanakan matlamat diri mereka.

Atau juga dengan perspektif yang lain, sudut yang berbeza, kita juga harus memikirkan mengapa ada insan yang sanggup melakukan perkara sebegini. Ini mungkin kerana sistem hidup yang dialami mereka sudah tidak memberi jalan kepada keamanan dalam kehidupan mereka. Kepercayaan dan keyakinan bahawa sistem yang dianggap sudah hancur ini tidak lagi mampu membina dan mengamankan manusia didunia akibat pendominasian manusia.

Sebab itulah mengapa ada kelompok yang mengambil jalan mudah yang tidak menguntungkan banyak pihak.

Fikir-fikirkanlah....

No comments: