Thursday, July 19, 2007

Pahit manis hidup

Rahmat dan kasih sayang Allah SWT itu cukup luas dan amat besar sekali. Sekali direnung, terasa insaf diri ini. Di mana-mana kita disaksikan dengan pelbagai peristiwa pahit dan manis yang menunjukkan bagaimana hidup ini dijanjikan oleh Allah dengan pelbagai perkara . Untuk apa? Semuanya untuk menguji sejauh mana diri kita mengenali Allah dan berasa syukur dengan segala nikmatnya.

Baru beberapa hari , kita digemparkan dengan peristiwa Helikopter Nuri yang terhempas di Pahang dengan mengorbankan ramai insan-insan yang tidak disangka. Mereka yang dianggap wira negara dengan mudah dijanji dan dipanggil Allah dengan peristiwa yang mengerikan. Walapun jauh dimata, namun dapat rasa kan betapa pilu dan sedihna sanak saudara dengan pemergian insan tersayang menemui Allah. Apa maknanya itu semua? Adakah iktibar nya untuk si mati atau untuk si hidup? Fikirkanlah.

Baru hari ini , saya dimaklumkan seorang lagi sahabat berjaya dalam vivanya untuk Phd di Shffield University. Wah, syukur atas segala usaha, ikhtiar, doa dan tawakal, maka Allah telah menjanjikan kejayaan yang tidak disangka-sangkakan. Tidak dapat saya bayangkan betapa cerianya wajah insan yang berjaya itu setelah berdepan dengan pelbagai tekanan, tekanan emosi, sedih dan sebagainya. Namun Allah itu maha pengasih kepada hambanNya. Dengan sekelip mata dia ceriakan kita dengan kejayaan yang sememangnya kita nantikan . Cuma tidak tahu bila. Mungkin ini juga akan saya dan keluarga laluinya dengan seribu ranjau yang belum pasti bila noktahnya. Mudah-mudahan diberi segala kekuatan.

Banyak lagi sebenarnya peristiwa, pahit dan manis yang kalau dibentangkan cukup unik dan menarik untuk kita lihat. Namun inilah lumrah hidup. Kalau semuanya manis, takut-takut-takut kita lupakan Dia. Kalau semuanya pahit, pun macam tu juga. Apa-apa pun kembali kita telusuri harapn dan cita-cita kita dengan keinsafana dan keyakinan bahawa kalau kita yakin dengan Allah dan kasih kan Nya, kita tidak gusar dengan apa yang Allah berikan kepada kita samada pahit atau manis.

Semua ini adalah petanda siapa dikalangan mereka yang di kasihiNya.

No comments: