Tuesday, July 3, 2007

Umat Islam kena berwaspada

Sekarang ini, masih hangat lagi peristiwa pengeboman di Airport Glasgow, Scotland. Peristiwa yang menyayatkan itu, sedikit sebanyak menggemparkan semua pihak terutama umat islam sebab rata-rata berita yang ditulis mengaitkan dengan rangkaian al-Qaeda. Entahlah, nak percaya pun susah juga. Dan bertahun-tahun dan berpuluh kali peristiwa macam ini berlaku diseluruh dunia, namun gerakan al-Qaeda macam semakin berleluasa. Benarkah? atau hanya sebagai satu usaha mengkambing hitamkan umat islam sahaja?. Betapa ramai pakar perisik seluruh dunia yang hebat-hebat belaka namun kita lihat tak mampu lagi untuk melumpuhkan gerakan seperti ini kalau benar lah ianya sebagai punca.

Sekali sekala terfikir juga, bukan main hebat sungguh gerakan yang dinamakan a-qaeda ini sampaikan mampu menggugat kekuatan negara-negara moden seperti us dan uk nih. Seolah-olah ada yang tak kena dengan agenda terorisme zaman ini. Kita bukan nak menyokong atau menuduh tetapi , Allah berikan kita akal untuk menilai dengan penuh taakul untuk mencari jalan bagaimana mengatasi masalah ini. Ada orang bertanya dengan saya, sanggup sungguh orang sebegini melakukan tindakan seperti ini? entahlah, nak jawab pun kita tak mempunyai jawapan tepat tetapi cukup mengatakan bahawa seolah-olah ada sesuatu yang tak kena dengan peristiwa seperti ini.

Semasa di malaysia , pernah juga menghadiri seminar berkenaan dengan terorisme dan cabaran kepada umat islam. Pelbagai kupasan dan komen serta pandangan pakar-pakar berkenaan dengan peristiwa september 11 dan banyak lagi usaha terorisme diseluruh dunia. Yang pasti kita lihat , ianya seoleh-olah ada satu perancangan yagn cukup licik untuk merosakkan imej umat islam. Memang tidak dinafikan wujud kelompok yang berfikiran kasar/ ganas dalam menangani sesuatu isu. Memang ada kelompok yang berlatarbelakangkan agama tidak kira islam, budha, kristian yang terjerumus dengan terorisme. Tapi kalau setiap kali berlaku peristiwa pengeboman maka jawapan kepada punca adalah umat islam. Ini suatu yang tidak adil dan perlu penelitian.

Kadang-kadang terasa sedih juga. Cabaran umat islam diakhir zaman. Yahudi di palestin yagn telah berpuluh, ribuan tahun melakukan keganasan terhadap umat islam tidak pula diletakkan sebagai teroris. Umat yang tidak mempunyai tanah dan negara, mencuri sempadan umat islam, melakukan jenayah, membunuh umat islam, seolah-olah ditutup akan tindakan mereka. Apakah ini satu perancangan yang disusun semata-mata untuk memadamkan tindakan teroris yahudi yang lebih buruk lagi sejak dari berpuluh abad lampau......

Umat islam harus tabah dalam menghadapi ujian ini. Kita harus sentiasa berwaspada dengan dakyah yahudi yang sememangnya menguji akan kekuatan kita disamping menuding akan kesilapan mereka.

Fikirkanlah...jawapan ada ditangan kita

No comments: