Tuesday, July 10, 2007

Tabur jasa untuk anak bangsa

Saya sekarang ini dah hampir 7 bulan merantau di bumi England bersama keluarga. Pelbagai aktiviti dan program yang dilaksanakan samada aktiviti keluarga dan tidak ketinggalan juga dengan program-program bersama masyarakat dan komuniti Melayu ditempat kami tinggal ini. Ini pun tengah dalam usaha untuk mengadakan Kem Ibadah Solat untuk anak-anak Melayu di Sheffield ini, insya allah sekitar penghujung julai atau awal ogos. Kebetulan saya menjadi tenaga pengajar di Sekolah Melayu Sheffield, dimana sekolah ini bertujuan mengajar dan mendidik anak-anak melayu di sini dengan pelajaran bahasa melayu dan fardhu ain. Kebetulan bila sampai sahaja di Sheffield ini dalam beberapa bulan je sudah dilamar oleh AJK sekolah untuk membantu menjadi tenaga pengajar disekolah tersebut. Mula-mula tu tak berapa setuju jugak tapi fikirkan semangat menyumbang tenaga ini adalah tradisi dan amalan yang saya tidak boleh lupakan..dan tak mahulah kita ni kedekut ilmu...maka terima sahaja tawaran dengan segala kekurangan.

Sekadar berkongsi pengalaman dalam berdakwah ini, saya memang tidak boleh nak lupakan segala pengalaman semasa di malaysia. Mengadakan program remaja dan pelajar sekolah bila terlibat dalam PKIM dan ABIM sebelum ini. Jadi bila dah jadi 'ustaz' dan mengajar matapelajaran fardhu Ain, maka di situ nampak pelbagai kekurangan yang saya lihat dan memerlukan bantuan segera. kalau tidak anak-anak melayu kita yang dibesarkan dalam suasana di sini akan ketinggalan nampaknya. Tengah kecil inilah kita nak didik, nasihat dan tegur mereka semasa lakukan kesilapan nanti kalau dan dewasa, liat sikit.

Tapi alhamdulillah, nampaknya sambutan menggalakkan. Ibu bapa begitu prihatin dan ada yang sanggup menyumbang wang ringgit, makanan, bantuan dalam menjayakan kem yang nak dianjurkan ini. Inilah dakwah yang mampu saya laksanakan dengan kerjasama rakan-rakan melayu, ibu bapa yang menetap di sini dalam proses menyambung pengajian mereka di luar negara.

Ini pun sedang berusaha menyediakan modul kem, mudah-mudahan Allah memberi kekuatan dan semangat untuk meneruskan bantuan memberi bimbingan untuk anak-anak bangsa ku.

No comments: