Wednesday, July 11, 2007

Erti Merdeka Membina Bangsa : Bhg 2: Pandangan Ilmuwan


Saya begitu terkesan dan cukup terpegun dengan pandangan Dr Siddiq Fadhil tentang bagaimana peranan generasi muda dalam memimpin bangsa. Dalam suasana zaman yang mencabar ini pemikiran dan budaya bangsa harus semakin diperkukuh untuk mendepani cabaran sezaman.


Saya ingin berkongsi dengan para pembaca dengan tulisan beliau ini. Saya paparkan juga agar ianya menyegarkan lagi pemikiran kita dan berfikir demi melahirkan generasi berjiwa merdeka :


Tulisan Dato' Dr Siddiq Fadhil- Mantan Presiden ABIM


''Survival sesuatu gerakan bergantung kepada penyesuaian diri dengan perubahan. Kegagalan untuk menyesuaikan diri bermakna menempah maut. Memang kita harus berubah tetapi bukan dalam semua hal. Dalam hal yang tertentu kita perlu beristiqamah. Kita adalah umat yang mempunyal misi. Kita mempunyai tanggungjawab menyebarkan risalah. Risalah kita adalah risalah global kerana risalah Muhammad kepada manusia seluruhnya, kepada yang hitam dan yang putih, yang menghuni puncak gunung dan mendiami dasar laut. Mana ada ideologi atau kefahaman di dunia ini yang sudah mempunyai global sekuat itu. Beroperasi di mana-mana sahaja, ke Bosnia, Uzbezkistan dan lain-lain. Negara Islam tidak ada pemisahan sempadan. Negara Islam itu ialah setiap inci bumi yang disebut kalimat Allah. Itulah yang dinamakan watan Islami. Al-Quran juga menjelaskan bahawa manusia itu bersuku-suku dan berbangsa bangsa. Firman Allah yang bermaksud: "Wahai manusia, sesungguhnya Kami menciptakan kamu dan seorang laki-laki dan seorang perempuan dan menjadikan kamu berbangsa-bangsa dan bersuku-suku supaya kamu saling kenal-mengenali" (al-Hujurat 13). Ini merupakan sunnatullah, yang tidak akan berubah pola ciptaan Tuhan yang telah menjadikan lelaki dan perempuan, bersuku-suku dan berbangsa-bangsa. Sebagaimana manusia itu terdiri daripada lelaki dan perempuan, selagi itulah manusia berbangsa-bangsa dan bersukus-uku. Oleh itu, kita tidak berasa berdosa dan bersalah apabila kita berbicara tentang bangsa Melayu kerana bangsa Melayu juga ciptaan Tuhan. Kita tidak berasa bersalah apabila memperkatakan pendaulatan bahasa Melayu. Tuhan juga menciptakan bangsa dan bahasa itu sebagai tanda kekuasaannya.KETAHANAN BANGSA Kita berdiri dalam sejarah perkembangan pemikiran gerakan ini. Kita telah ada sejak seawal-awalnya. Cuma istilah mungkin berbeza. Kita menggunakan istilah umat dan bangsa , istilah khayra ummah dan bangsa cemerlang. Sekiranya yang dimaksudkan itu ialah dasar-dasar al-Quran dengan menjadikan nilai-nilai Islam sebagai wahana utama kebangkitan maka tidak ada perbezaan dan perselisihan antara kita. Kelahiran ABIM dilatari oleh sejarah penerusan penuangan bagi membina khayra ummah. Tema kebangkitan umat ini, memperbaiki nasib bangsa sudah diperkatakan pada awal abad 20 sejak zaman kemunculan majalah al-Manar yang dipelopori oleh Rashid Rida. Ketika itu, mereka sudah membicarakan sebab-sebab kemunduran umat. Terdapat sebuah buku yang berjudul Limadha Taakhara 'L -Muslimun wa limadha taqaddama Ghayruhum? (Kenapa Kaum Muslimin Mundur dan Kenapa Orang lain Maju ?). Persoalan buku ini dapat bertahan begitu lama. Jarang-jarang sekali buku-buku sebegini yang boleh bertahan lama. Buku ini ditulis oleh Amir Shakib Arsalan bertolak dan satu pertanyaan yang dikemukakan oleh orang Melayu tentang kemunduran umat Islam iaitu surat yang ditulis oleh Basyuni' 'Imran dan Sambas, Borneo Bara. Sejak awal abad ini kita telah menyaksikan para pemikir Islam membincangkan isu ini dan bagaimana untuk kita bangkit dan kemunduran. Oleh itu, di manakah erti ayat "Dan kemuliaan itu adalah bagi Allah, rasul-Nya dan bagi sekelian orang yang beriman". (al-munafiqun 8) Erti ayat ini bahawa kemuliaan adalah untuk Allah, Rasul dan orang mukmin. Al-Quran menyebutkan "izzah" yang boleh ditakrifkan sebagai kecemerlangan bangsa. Kita isikan konsep kecemerlangan bangsa dengan konsep "izzah" sesuai dengan ayat ini. Pejuang-pejuang Islam dahulu juga menggunakan istilah ini termasuk Hassan al-Banna yang mengungkapkan konsep "wataniyyah izzah" iaitu memperjuangan sejenis patriotisme untuk mencapai semula kemuliaan yang telah hilang itu. Gerakan kita bangkit di tengah kesinambungan ini. Kita harus mengetahui bahawa gerakan kita berada di bawah rangkaian gerakan umat di antara sekian banyak gerakan-gerakan di sepanjang sejarah. Di awal abad 20 ini, tidak banyak perubahan yang telah dilakukan. Perubahan yang paling besar dalam abad ini ialah dunia Islam mencapai kemerdekaan. Itulah pencapaian yang paling besar pada tahun 40-an dan 60-an dalam abad ini. Rupa-rupanya tidak mudah. Walaupun hampir seratus tahun tetapi umat Islam belum mencapai kejayaan. Di manakah 'izzah umat Islam sekarang? Umat Islam dipermainkan dan dipersendakan. Seratus tahun punya perjuangan belum lagi selesai.RAMUAN UNTUK UMAT Untuk itu, apakah ramuan yang mujarab untuk umat yang unggul. Rasanya tidak ada jalan yang lain kecuali kembali melihat al-Quran, melihat tentang sejarah jatuh bangun umat. Jika Allah menginginkan umat itu bangkit, Allah mengutuskan Rasul dan menurunkan kitab hidayah. Diutuskan pemimpin di kalangan rasul. Apabila wafat Nabi s.a.w tidak ada rasul yang dibangkitkan. Tetapi yang dibangkitkan hanyalah pemimpin yang menghayati hidayah dan memperjuangkan kitab hidayah itu. Selagi ini tidak berlallu, selagi itulah tidak ada kebangkitan: kebangkitan yang bernama 'izzah. Maju dan kaya dalam erti sekular materialistik memang ada, tetapi syarat 'izzah seperti yang digambarkan oleh al-Quran ialah pemimpin yang komited kepada hidayah, bukan pemimpin yang meminta upahan. Firman Allah yang bermaksud : "Ikutilah orang tiada meminta balasan kepadamu dan mereka adalah orang-orang yang mendapat petunjuk". (Yaasin 21) Kepimpinan yang tidak meminta upah, yang tidak ada kepentingan diri sama ada kepentingan ekonomi atau kepentingan glamour peribadi terjun ke gelanggang menawarkan diri kerana merasakan bertanggungjawab dalam memikul amanat dakwah. Adakah kita umat Islam mempunyai pemimpin seperti itu. Kalau tidak , kita tidak dapat untuk bangun mencapai 'izzah tersebut. Gerakan ABIM lahir dengan idealisme itu: idealisme membina generasi pemimpin yang komited kepada perjuangan, yang tidak meminta upah, yang tidak ada kepentingan peribadi, bukan berebut kuasa dan tampak pemerintahan dengan niat bisnes. Kita tidak percaya pemimpin sebegitu dapat membawa kepada 'izzah. Kita melatih kepimpinan yang terjun untuk berkorban, bukan mengorban. Kita tampil dengan misi tersebut. Seperkara yang membimbingkan kita ialah neofeudalisme iaitu kepimpinan yang hampir mutlak: kebergantungan yang berlebihan kepada pemimpin sampai tidak berani membuat apaapa sebelum mendapat perkenan dan atasan, terlalu takut kepada atasan, terlalu memfokus kepada pemimpin atasan dan membudayakan upacara menyambut pemimpin dengan majlis warna-warni. Wujud suasana kebergantungan kepada pemimpin sehingga tidak ada yang berani berkata: "Tidak!" , inilah neofeudalisme yang menyebabkan orang hilang kepercayaan kepada din sendiri yang akan mengakibatkan tumbuhnya jiwa hamba. Sikap kebergantungan yang berlebihan kepada pihak atasan itu akan menyuburkan semula jiwa hamba yang diperangi selama ini oleh Dr. Burhanudin al-Helmi dengan katanya: " Di atas Robohan Kota Melaka Kita Dirikan Jiwa Merdeka". jiwa merdeka itu yang menjadikan kita umat yang percaya diri. Dalam gerakan ABIM tidak ada gerakan orientasi jiwa hamba. Gerakan kita mengamalkan semangat syura. Yang dinamakan syura itu ruang untuk berbeda pendapat tanpa risiko.HIDAYAH Kebangkitan silam bertolak dan sini, jiwa merdeka. Jiwa merdeka lahir daripada tawhid dan iman yang memberi keyakinan kepada seseorang tentang harga diri, maruah dan percaya diri. Oleh itu, umat Islam walaupun belum sempat mencapai kegemilangan material yang tinggi tetapi dapat menakluk dunia, menakluki Rom dan Parsi. Kita mempunyai iman, hidayah dan mempunyai sesuatu yang orang lain tidak ada. Parsi dan Rom mempunyai bermacam-macam tetapi mereka tidak mempunyai satu yang sangat penting iaitu hidayah. Itulah yang disebut oleh Malik bin Nabi bahawa umat Islam perlu mempunyai sikap Al-Iqna' dan Al-Iqtina'. AI-Iqtina' Islam, Imam, al-Quran dan al-Sunnah. Ia merasa kaya kerana mempunyai perkara ini. Entahlah kalau ada orang yang tidak merasa apa-apa walaupun sudah Islam, tidak merasa kaya walaupun mempunyai al-Quran. Saya yang sudah lebih 20 tahun dalam ABIM merasa kaya, merasa kaya sungguh. Apabila pulang dan usrah berasa kaya dengan ilmu dan hidayah yang diperolehi. Kita merasa puas, merasa bangga dan merasa kaya dengan memiliki petunjuk al-Quran dan al-sunnah. Dengan memiliki itu, kita tidak merasa rendah diri untuk berdepan dengan sesiapa pun. Berdepan dengan orang yang paling kaya di dunia pun, kita tidak merasa berkurangan apa-apa sebab mereka tidak dapat membeli dan menukar Islam, Iman dan Hidayah dan kita. Sebab itulah; generasi pertama Islam memasuki Rom dan Parsi tanpa berasa rendah diri malahan mereka berkata: " kami datang untuk menyelamatkan kamu". Rabiy bin Amir apabila bertemu dengan Rustam ketua panglima Parsi, beliau berkata: "Kami datang kerana Allah memerintahkan kami untuk membebaskan manusia daripada mengabdikan din selain kepada Allah, dan kezaliman agama kamu kepada keadilan Islam". Itulah umat yang mempunyal misi dan mempunyai al-Iqtina'. Al-Iqna' bermakna mempunyai kekuatan dan keupayaan untuk menyakinkan orang tentang kebaikan apa yang kita lakukan. jika ini ada pada seorang Muslim ia sanggup melakukan apa saja tanpa memikir untung rugi duniawi, malahan mempunyai semangat pengorbanan yang tinggi. Idealisme perjuangan ini yang kita inginkan, yang kita bina dalam sejarah perkembangan kita dan dekad ke dekad. Bukan setiap han mengira keuntungan duniawi. Inilah yang membimbangkan generasi awal ABIM sekarang ini. Anda dilahirkan dalam kedaan zaman ekonomi yang semakin rancak. Dikhuatirkan kita tidak dapat mengimbangi antara amanah sejarah kita untuk membela golongan yang lemah. Sesungguhnya nama-nama yang abadi dalam sejarah ialah orang-orang yang berkorban untuk memperjuangkan idealisme perjuangan seperti Imam Syafie, Imam Ahmad Imam Abu Hanifah dan ibnu Taimiyyah yang diseksa dan dipenjara. Orang-orang seperti ini namanya kekal dalam sejarah sementara orang yang menyeksa dan memenjara mereka habis begitu sahaja. Akhirnya orang yang setia kepada idealisme yang betul-betul manusia. Kehadirannya ke dunia ini mempunyai erti dan makna. Kalau sekiranya setiap hal kita mengira untung rugi duitnya, maka tidak jadi perjuangan seperti itu. Kita harus percaya keberkatan daripada amal-amal yang tulus ikhlas kepada Allah, yang hanya Tuhan sahaja yang tahu. Budaya ini harus disuburkan dalam ABIM. Saya percaya antara rahsia kejayaan ABIM dalam mengharungi pelbagai cabaran sehingga saat ini ialah adanya keberkatan daripada illahi. Adanya amal-amal yang diikhlaskan kepada Allah, tanpa meminta upah, tanpa meminta dihargai, tanpa minta dicatat dan tanpa minta diberi sijil. Amal-amal yang diniatkan tulus hanya untuk Allah.''

No comments: